آریو رنگ

۰۹۱۲-۰۷۴۲۸۹۷

تکنولوژی تولید رنگ پلی اورتان و نوآوری های آن

صنعت پلی اورتان یکی از صنایع پرکاربرد است که هر روزه با نوآوری های اخیر به انواع آن و کاربرد آن در صنایع  مختلف افزوده می شود. در این مقاله به معرفی و بررسی تکنولوژی تولید رنگ پلی اورتان، نوآوری های اخیر در فرایند تولید رنگ پلی اورتان و اثرات آن بر عملکرد محصولات می پردازیم.

نوآوری های اخیر در فرایندهای تولید رنگ پلی اورتان

استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در تولید رنگ پلی اورتان، باعث کاربرد این رنگ در صنایع مختلف شده است. این رنگ با توجه به وِیژگی های خاصی که دارد در صنایع مختلفی کاربردی است که به آن ها اشاره می کنیم.

رنگ های پلی اورتان یکی از ایده آل ترین پلیمرهای چند منظوره هستند که تنها جهت پوشش دهی سطوح استفاده می شوند، بلکه در لوازم خانگی، پوشاک، ساخت و ساز، اتومبیل سازی، کفپوش، الکترونیک، تجهیزات پزشکی و صنایع چوب کاربرد دارند. بررسی تاثیر تکنولوژی پیشرفته در بهبود پایداری و ماندگاری رنگ پلی اورتان نشانگر این است که این رنگ قابل استفاده در موقعیت های مختلف مثل مجتمع های تجاری و کارخانجات صنعتی است.

البته سالن های ورزشی، ایده آل ترین مناطق برای استفاده از این رنگ هستند. همچنین برای آشیانه های هواپیما و سالن های فروش تجهیزات ورزشی نیز به دلیل اهمیت زیاد زیبایی بصری برای این مکان ها، یکی از بهترین گزینه ها، رنگ پلی اورتان است که به دلیل براق بودن، بر زیبایی این مکان ها تاثیرگذار است.

 

نوآوری های اخیر در فرایندهای تولید رنگ پلی اورتان

تکنولوژی های نوین در تولید رنگ پلی اورتان با خصوصیات خاص باعث کاربرد این رنگ در صنعت هوافضا و مشخصاً قطعات هواپیما و سازه های داخلی آن شود. استفاده از این رنگ باعث افزایش طول عمر و بهبود بازدهی و راندمان سطوح خواهد شد.

نوآوری های اخیر در تولید رنگ پلی اورتان با خواص ضد خوردگی و ضدآب باعث شده این رنگ در محیطهای سخت و پرتنشی که تجهیزات مکانیکی گران قیمت و با ارزشی وجود دارند استفاده شود و پایداری این سطوح را حد امکان افزایش دهد. این رنگ برای عایق گذاری و آب بندی بدنۀ سازه های دریایی نیز استفاده میشود.

با این پوشش کلیه ی فرایندهای ناشی از زدگی و خوردگی به دلیل رطوبت بالای این محیط ها، خنثی می شود. وسایل حمل و نقل دریایی مثل قایق ها و کشتی ها با پوشش های رنگی، در برابر عوامل محیطی که مهمترین آنها رطوبت است، ایمنی و دوام خود را بطور طولانی مدتی حفظ خواهند کرد.

جالب است بدانید که تاثیر تکنولوژی پیشرفته در افزایش قابلیت انطباق و تنوع رنگ پلی اورتان در حدیست که این رنگ حتی در یک سری از تجهیزات غواصی نیز استفاده می شوند. یکی از بسترهای پرکاربرد این رنگ، برای خطوط لوله ای است. خطوط لوله های نفت و گازی که اغلب آن ها زیر آب هستند به دلیل فشار بالا و محیط مخربی که در آن هستند، نیاز به مقاومت بالایی دارند.

به همین علت بهترین گزینه رنگ های پلی اورتان هستند. البته استفاده از این رنگ برای خطوط لوله فقط محدود به زیر آب نیست بلکه در خطوط خارج از آب نیز از رنگ استفاده می شود. ارتباط بین تکنولوژی پیشرفته و بهبود ویژگی های رنگ پلی اورتان تا حدی این رنگ را ارتقا داده است که این رنگ می تواند دوام و طول عمر سقف های فلزی را حتی نسبت به رنگ های اکریلیک نیز بیشتر کند.

البته استفاده از این رنگ باعث پیشگیری از عملیات احتمالی تعمیر و نگهداری های آتی خواهد شد. یکی دیگر از کاربردهای این رنگ که شاید تا به حال به آن دقت نکرده یا از آن مطلع نبوده ایم، رنگ آمیزی پره و پایه های توربین با این رنگ است که  باعث حفاظت از آن ها می شود.

تحولات جدید در خصوصیات و کاربردها و تکنولوژی تولید رنگ پلی اورتان

تحولات جدید در تکنولوژی و فرمولاسیون رنگ پلی اورتان منجر به فراورده های متنوع و جدیدی شده و این محصول به صورت های مختلفی به جز رنگ برای مشتریان و کاربران عرضه شود. در این بخش بعضی از این محصولات را معرفی می کنیم.

 

تحولات جدید در خصوصیات و کاربردهای رنگ پلی اورتان

سیستم های فوم سرد قالبی یکی از این محصولات است. این محصول با انواع دانسیته و مشخصات فنی برای تولید کنندگان فوم صندلی خودرو یا مبلمان خانگی و اداری طراحی شده و دارای مزایای ویژهای از جمله سرعت بالای تخلیه فوم از قالب می باشد. سیستم های فوم اینتگرال نیز با قابلیت کپی کردن دقیق آج روی قالب، مقاومت بسیار بالایی در تولید محصولاتی مثل غربیلک خودرو، دستگیره های خودرو و برای مبلمان اداری و خانگی استفاده می شود.

فوم نیمه سخت به دلیل انعطاف پذیری بالا، عایق حرارتی و صوتی بودن و چسبندگی، این فوم در تولید داشبورد و دستگیره های در خودرو استفاده می شود. فوم ویسکوالاستیک که یکی از تکنولوژیهای جدید صنعت پلی یورتان است، در ابتدا در لباس فضانوردان و بعد در محصولات کالای خواب مثل تشک و بالش مورد استفاده قرار گرفت.

این فوم ها به دلیل برگشت پذیری کند، شکل بدن انسان را به خود میگیرند و هنگام استفاده احساس راحتی به افراد میدهند. این فوم عمدتا  در محصولات کالای خواب مخصوصا برای افرادی که از دردهای مزمن مثل درد سر و گردن، کمر و زخم بستر رنج میبرند استفاده می شود.

فوم ایزولاسیون کاربرد ظریف ولی مهمی دارد. این فوم با ویسکوزیته و دانسیته پایین، در ساخت قطعات ساندویچ هایی که به عنوان لایه ی ایزولاسیون صدا و گرما بین اتاق خودرو و محفظۀ موتور استفاده می شوند، کاربرد دارد. فوم های سخت نیز در تولید پانل های پیش ساخته ساختمانی و یخچال سازی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای مشخصۀ استثنایی آن، عایق حرارت بودن است.

 

تحولات جدید در خصوصیات و کاربردهای رنگ پلی اورتان

از انواع دیگر محصولات نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق های حرارتی-برودتی برای انواع یخچال ها و فریزرهای خانگی و صنعتی و تجاری در صنایع تولید لوازم خانگی و سردخانه و صنایع مرتبط
  • فوم های اسپری با کاربری های عایق حرارتی و صوتی جهت مصرف در صنایع مختلف
  • انواع فوم ها با دانسیته پایین جهت صنایع بسته بندی
  • انواع خمیررنگ در طیف های متنوع جهت مصرف در صنایع مختلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره‌ تماس

آدرس دفتر مرکزی

تهران، اتوبان ستاری، باغ فیض، خیابان هجرت، نبش شقایق دهم، پلاک ۱۶، واحد ۳، کدپستی: ۱۴۷۳۷۳۶۴۱۵

آدرس کارخانه

اتوبان ساوه، بعد از پرندک، زرندیه، شهرک صنعتی زاویه