آریو رنگ

۰۹۱۲-۰۷۴۲۸۹۷

مقایسه رنگ آلکیدی با رنگ های دیگر در پوشش­ دهی و مقاومت

رنگ آلکیدی یکی از انواع رنگ صنعتی است که به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل بیرونی و مقاومت در برابر خمیری شدن، حرارت و پوسیدگی بسیار کاربردی است. در این مقاله قصد داریم به مقایسه رنگ آلکیدی با رنگ های دیگر از نظر مقاومت در برابر عوامل خارجی بپردازیم. پس برای بررسی بیشتر و اطمینان خاطر در انتخاب، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی ویژگی­ های خارجی مانند آب، حرارت، خوردگی و اشعه UV و مزایای رنگ آلکیدی در مقایسه با رنگ­ های دیگر

مقاومت بالای این رنگ باعث شده است تا در صنایع و سطوح مختلفی مثل سطوح فلزی، چوبی، سیمانی و گچی و … مورد استفاده قرارگیرد. البته برای استفاده در برخی سطوح مثل سطوح فولادی، به آستری آلکیدی نیز نیاز است. به دلیل وجود رزین و رنگدانه ای ضدخوردگی در رنگ های آلکیدی ، این رنگ ­ها محافظ های خوبی برای سطوح و سازه­ ها در برابر عوامل محیطی مثل رطوبت، هوای شرجی و همچنین در محیط­ های نیمه صنعتی و یا شهری هستند.

بررسی ویژگی­ های خارجی

برای مقایسه ی رنگ آلکیدی با سایر رنگ­ ها، در وهلۀ اول به تفاوت رنگ آلکیدی و اکریلیک می ­پردازیم. رنگ اکریلیک پوشش­ دهی و براقیت کمتری نسبت به رنگ آلکیدی دارد. رنگ اکریلیک در مدت زمان کمتری خشک می ­شود و بر خلاف رنگ آلکیدی که بوی شدیدی دارد، این رنگ بو ندارد. رنگ های اکریلیک فاقد مواد سمی و دوستدار محیط زیست هستند و حتی برخی از آنها آنتی باکتریال هستند.

 

بیشتر بخوانید:  تاثیر رنگ آلکیدی در طراحی داخلی

 

مدت زمان خشک شدن رنگ آلکیدی بصورت سطحی 3 ساعت و بصورت عمیق 24 ساعت است و مدت زمان خشک شدن رنگ اکریلیک در پایین­ ترین سرعت ممکن، حدود 30 الی 60 دقیقه است که این امر باعث می ­شود اگر این رنگ را انتخاب کنید بتوانید به راحتی فرایند رنگ ­آمیزی را انجام دهید. بعلاوه اجرای رنگ اکریلیک بسیار راحت است و حتی کسانی که تجربه ندارند می­ توانند به راحتی از این رنگ استفاده کنند.

در وهلۀ بعد قصد داریم تفاوت رنگ آلکیدی با اپوکسی را بیان کنیم. پوشش های رنگی مبتنی بر اپوکسی لایه ای سخت و مقاوم در برابر سایش و مواد شیمیایی تجزیه کننده دارند. این در حالی است که رنگ های آلکیدی در مواجهه با ترکیبات نفتی مقاومت خود را از دست می دهند.

همچنین رنگ های اپوکسی در برابر حرارت و نور آفتاب بسیار مقاوم و نفوذ ناپذیرند. درجه حرارتی که بتواند بافت شیمیایی رنگ اپوکسی را پس از خشک شدن بشکند، حتما به لایه زیرین اپوکسی هم صدمه می زند. در مواردی که سایش و کشیده شدن اجسام روی فلز اتفاق می افتد لایه ی رنگ آلکیدی دچار پارگی می شود.

مقاومت رنگ آلکیدی در برابر عوامل خارجی: مقایسه رنگ آلکیدی با رنگ های دیگر

رنگ­ های آلکیدی انواع مختلفی دارند از جمله رنگ روغنی آلکیدی مات، رنگ روغنی آلکیدی براق و رنگ روغنی آلکیدی نیمه براق. البته رنگ­ ها  از جمله رنگ های آلکیدی یک تقسیم­ بندی دیگر هم دارند که در این تقسیم بندی باید به سه دسته ­ی رنگ آستری آلکیدی، رنگ میانی آلکیدی و رنگ رویه آلکیدی اشاره کرد. به طور کلی می ­توان گفت که مقاومت رنگ ­های روغنی براق از رنگ­ های روغنی مات، خیلی بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید:  رنگ آلکیدی

 

به همین دلیل گفته می­ شود که اگر قرار است رنگ آلکیدی برای سطوحی که بیشتر در معرض نور و تابش آفتاب هستند مورد استفاده قرار گیرد، مثلا برای درب ها و یا سطوح پنجره­ ها بهتر است که از رنگ روغنی براق استفاده شود. از طرف دیگر بهتر است رنگ­ رویه آلکیدی مات برای دیوارهای داخلی استفاده شوند زیرا برای دیوارهای دکوراسیون داخلی و همچنین دیوارهای گچی که کمی ایراد دارند، کاربرد بیشتری دارند.

تاثیر شرایط آب و هوایی بر پایداری و مقاومت رنگ آلکیدی و رنگ­ های دیگر

بررسی تاثیر رنگ آلکیدی و رنگ­ های دیگر در مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، نشان می­ دهد که مقاومتی رنگ آلکیدی از جمله یکی از مهم­ ترین انواع آن یعنی رنگ زینک کرومات ایجاد می­ کند، به مراتب بیشتر از هر رنگ یا پرایمر دیگر است. برای اغلب قطعات فولادی و یا حتی آلومینیومی که در برابر عوامل محیطی آسیب­ پذیر هستند، می­ توان از این رنگ استفاده کرد. با اعمال لایه ­های مختلف این رنگ، عملا هرگونه فرایند مرتبط با خوردگی و زنگ­زدگی در محیط ­ها و شرایط آب و هوایی مختلف را خنثی کرده و از بین می ­بریم.

بررسی عمر مفید و کارایی رنگ آلکیدی در مقایسه با رنگ ­های دیگر در شرایط بیرونی

رنگ آلکیدی به آب مقاوم است و به همین دلیل امکان شستشوی این رنگ بدون اینکه از بین برود، فراهم است. پوشش ­دهی زیاد،  مقاومت بالای این رنگ در برابر خوردگی و پوسیدگی، چسبندگی مناسب و دوام طولانی مدت این رنگ، همگی نشان­ دهنده­ ی عمر طولانی این رنگ هستند طوری که می­ توان در محیط­ های بیرونی و سطوح بتنی و فلزی از آن استفاده کرد.

 

خرید و مشاوره:  سفارش محصول

بررسی عمر مفید و کارایی رنگ آلکیدی

ارزیابی کاربردهای رنگ آلکیدی و رنگ­ های دیگر در مقاومت برابر خوردگی

رنگ روغنی آلکیدی به‌عنوان عایقی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی در آسترکاری آنها استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای مهم رنگ آلکیدی، حفاظت این رنگ از انواع سازه­ ها و جلوگیری از زنگ زدن آنها است.

یکی از انواع رنگ آلکیدی، رنگ آلکیدی کرومات روی یا همان زینک کرومات است. این رنگ یکی از بهترین ترکیبات برای برای محافظت از سطوح فلزی مخصوصا سطوح فولادی در برابر فرایندهای زنگ ­زدگی و خوردگی است. رنگ زینک فسفات آلکیدی یا زینک کرومات برای محیط­ های نیمه صنعتی، شهری و محیط­های شرجی و مرطوب استفاده می­ شود و می­ توان گفت یک رنگ آلکیدی صنعتی است.

برای خشک شدن عمقی رنگ زینک فسفات آلکیدی، 24 ساعت و برای خشک شدن کامل آن حدود 7 روز زمان لازم است. چگالی رنگ آلکیدی کرومات روی یا همان درصد حجمی مواد جامد در آن برابر با 53 درصد است. علاوه بر استفاده­ ی بسیار این رنگ برای قطعات و تجهزات فلزی، اکثر اسکلت ­های فلزی سوله ­ها نیز با همین ترکیب رنگ شده اند طوری شاید بتوان آن را رنگ سوله آلکیدی نیز نامید.

 

بیشتر بخوانید:  پروژه های آریو رنگ

 

اگر بخواهیم به تفاوت این دو نوع رنگ آلیکدی یعنی زینک آلکیدی زینک کرومات و زینک فسفات بپردازیم باید بگوییم که رنگ زینک کرومات بسیار قوی تر و موثر تر از زینک فسفات است. زیرا ترکیبات کرومات اکثر مواقع بر پایه ی رزین های اپوکسی فرموله و ساخته می شوند، حال آنکه نوع فسفات بیشتر بر پایه ترکیبات رنگ رزین آلکیدی تولید می شوند البته ممکن است در مواردی مواد پایه ای آن ها از اپوکسی به آلکید و یا برعکس تغییر یابد.

پرایمر زینک کرومات اپوکسی دارای استحکام و پایداری و شدت اثر بسیار افزون تری هستند و می توانند در بسیاری از پروژه های سنگین صنعتی استفاده شوند. پرایمر آلکیدی زینک فسفات علیرغم مقاومت بسیار بالایی که دارند، از لحاظ سختی لایه ها بعد از رنگ زینک کرومات قرار دارند و در محیط های ملایم تری مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایا و معایب استفاده از رنگ آلکیدی در مقایسه با رنگ ­های دیگر در پوشش ­دهی

بررسی پوشش­ دهی رنگ آلکیدی در مقایسه با رنگ­ های دیگر بر روی سطوح مختلف نشان داده است که رنگ ­های آلکیدی براقیت، شفافیت و زیبایی ویژه­ای دارند. در صورت وجود لکه بر روی سطوحی که با این رنگ، رنگ­ آمیزی شداه­ اند می­ توان به آسانی آنها را تمیز کرد. این رنگ ها نور را بیشتر منعکس می­ کنند و در صورت استفاده در فضاهای داخلی ساختمان، روشنایی بیشتری تولید می­ کنند.

همچنین مقایسه خواص رنگ آلکیدی و رنگ ­های دیگر در پوشش­ دهی سطوح، رنگ آلکیدی قابلیت شستشوی صد درصدی دارد بدون اینکه رنگ خودش را از دست بدهد اما چنین امکانی برای رنگ اکریلیک فراهم نیست. رنگ های اکریلیک را فقط ­می­ توان با دستمالی نم­دار تمیز کرد. از میان انواع رنگ­ های آلکیدی، رنگ­ های آلکیدی براق قابلیت شستشوی بیشتری نسبت به رنگ ­های آلکیدی مات و نیمه­ براق دارند. اما این رنگ علیرغم تمام مزایایی که ذکر شد، یک سری معایب نیز دارد.

با توجه به مدت زمان طولانی خشک شدن هر لایه، زمان اجرای این رنگ نسبتا زیاد است. این زمان در دماهای پایین، طولانی ­تر هم خواهد شد. با توجه به حلال ­های نفتی استفاده شده در رنگ آلکیدی، بوی نامطبوعی دارد که این بو تا مدت نسبتا طولانی مثلا حدود دو هفته ماندگار است. رنگ­ های آلکیدی به دلیل حاوی سرب بودن به اندازۀ رنگ های لاتکس، با  طبیعت سازگار نیستند.

تجزیه و تحلیل خصوصیات مکانیکی رنگ آلکیدی در مقایسه با رنگ ­های دیگر

رنگ ­های آلکیدی اغلب دارای سرب هستند که یک ماده ­ی سمی محسوب می­ شود. دیگر تفاوت رنگ آلکیدی و روغنی این است که رنگ­های روغنی بر پایه­ ی تینر روغنی هستند. حلال رنگ آلکیدی تینر روغنی یا بنزین است و از رنگ ­های پایه حلال محسوب می ­شوند.

 

بیشتر بخوانید:  تینر

 

رنگ ­ها از نظر نحوۀ خشک شدن به دو دستۀ هواخشک و رنگ­ های کوره­ای تقسیم می ­شوند. رنگ­ های آلکیدی هواخشک هستند که به نوع رزین به کار رفته در آن بستگی دارد. همچنین در رنگ ­های آلکیدی مات، مواد شیمیایی­ ای استفاده می ­شود که باعث شده این رنگ ها بوی ناخوشایندی داشته باشند.

تجزیه و تحلیل خصوصیات مکانیکی رنگ آلکیدی

تحلیل هزینه­ ها و فواید استفاده از رنگ آلکیدی در مقایسه با رنگ­ های دیگر در پوشش ­دهی

کاربرد رنگ آلکیدی در موارد مختلف و متعددی نمایان است. به عنوان مثال اگر تصمیم دارید سقف حمام و سرویس بهداشتی، چارچوب های فلزی در و پنجره و حفاظ ­ها را رنگ کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از رنگ ­های آلکیدی است. اگر سطح مدنظرتان، نواقصی دارد که نمی ­خواهید نمایان شوند، رنگ آلکیدی مات، انتخاب مناسبی است. رنگ آلکیدی در نقاشی ساختمان نیز کاربرد فراوانی دارد زیرا براقیت مناسب این رنگ، باعث خوب جلوه دادن رنگ دیوار می ­شود.

رنگ روغنی مات و رنگ روغنی براق هر کدام جزو بهترین رنگ های ساختمان تلقی می‌شوند. بنابراین نمی توان برتری خاصی را میان آنها ذکر کرد. چرا که همانطور قبلا بیان شد هر یک از این رنگ ­ها در جایگاه خود یک سری مزیت های ویژه دارند. اما بطور کلی رنگ آلکیدی مات از رنگ ­های روغنی براق یا نیمه براق ارزان ­تر هستند. همچنین باتوجه به اینکه رنگدانه رنگ آلکیدی مات، تراکم بسیار بالاتری دارد در نتیجه این قابلیت را دارند که مساحت وسیع‌تری را پوشش دهی کنند و باعث صرفه ­جویی بیشتری در هزینه ­ها شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره‌ تماس

آدرس دفتر مرکزی

تهران، اتوبان ستاری، باغ فیض، خیابان هجرت، نبش شقایق دهم، پلاک ۱۶، واحد ۳، کدپستی: ۱۴۷۳۷۳۶۴۱۵

آدرس کارخانه

اتوبان ساوه، بعد از پرندک، زرندیه، شهرک صنعتی زاویه