آریو رنگ

۰۹۱۲-۰۷۴۲۸۹۷

تکنولوژی تولید و کاربردهای رنگ آلکیدی در صنایع مختلف

رنگ­ های آلکیدی یکی از پرکاربردترین رنگ ها در صنایع مختلف هستند. در این مقاله، قصد داریم تکنولوژی تولید و کاربردهای رنگ آلکیدی در صنایع مختلف را بررسی کنیم.

روند تولید رنگ آلکیدی و نوآوری­ های فناورانه در صنعت رنگ

معمولا رنگ آلکیدی به عنوان رنگ روغنی شناخته می­ شود در صورتیکه این رنگ، رنگ روغنی نیست. اما در تکنولوژی تولید رنگ­ های آلکیدی از یک نوع روغن استفاده می­ شود که هنگام استفاده از این رنگ، روغن به تدریج خشک می ­شود. از ترکیبات این روغن باید به استر گلیسرین و یک اسید چرب که ممکن است اسید لینولئیک یا اسید اولئیک باشد، اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید:  مقایسه رنگ آلکیدی با رنگ های دیگر

 

رنگدانه ­های مخصوص هر رنگ در این روغن حل می­ شود و به صورت محلول درمی­ آید. از خواص مهم این روغن این است که هنگام قرار گرفتن در معرض هوای آزاد، لایه­ ای سخت و محافظ تشکیل می­ دهند که این لایه از ورود آب به درون دانه ­های موجود رنگدانه جلوگیری می­ کند و همچنین باعث حفظ رنگ و کیفیت آن در برابر شست­وشو با آب می­ شود.

روند تولید رنگ آلکیدی و نوآوری­ های فناورانه در صنعت رنگ

خواص فیزیکی و شیمیایی رنگ آلکیدی

بطور کلی در تولید رنگ ها از ترکیب موادی همچون رزین، حلال، رنگدانه­ ها و بعضی از مواد افزودنی استفاده می ­شود. در تولید رنگ­ های آلکیدی نیز از رزین­  آلکیدی نیز استفاده می ­شود. نکته ­ی قابل ذکر این است که رقیق کننده رنگ آلکیدی یک حلال شیمیایی مانند الکل است که با این رقیق کننده بافت رنگ بهتر می شود و راحت تر می توان از آن استفاده کرد.

آلکید از ترکیب کلمات الکل و اسید تشکیل شده است. آلکیدها، پلی استرهایی هستند که به وسیله­ ی اسیدهای چرب و یا مواد دیگر اصلاح شده­اند. همچنین آلکیدها از موادی مثل پلی ال ها، دی کربوکسیلیک اسیدها و کربوکسیلیک اسید انیدریدها ساخته می ­شوند.

 

بیشتر بخوانید:  رنگ آلکیدی

 

رنگ­ های آلکیدی براق هستند و ثبات و ماندگاری این براقیت، باعث تمایز رنگ ­های آلکیدی از سایر رنگ ­ها می­ شود.  رنگ ­های آلکیدی، فام رنگی متنوعی از طیف سفید تا طیف سیاه دارند. این رنگ ­ها دارای مقاومت بسیارخوب و مناسبی در شرایط جوی بد و همچنین رطوبت بالای هوا هستند.

خواص فیزیکی و شیمیایی رنگ آلکیدی

علاوه بر موارد ذکر شده می ­توان به ویژگی ­های زیر نیز اشاره کرد:

  • این رنگ ها مقاومت و طول عمر بالایی دارند.
  • در برابر رطوبت و عوامل محیطی مثل سرما و گرما مقاوم هستند.
  • سرعت خشک شدن، دوام و چسبندگی مناسبی دارند.
  • در برابر اشعه خورشید مقاوم هستند.
  • سطوحی که با این رنگ، رنگ آمیزی شده ­اند قابلیت شست­شو دارند.
  • طیف رنگی متنوعی دارد.
  • امکان اجرای آسان و سریع دارند و به سادگی قابل ترمیم هستند.

تکنولوژی تولید و کاربردهای رنگ آلکیدی در صنایع چوب، فلزات و خودروسازی

پیشرفت­ های اخیر در تکنولوژی تولید رنگ آلکیدی و تاثیر آن در صنایع مختلف باعث شده است این رنگ ها یکی از محبوب ترین و کاربردی ­ترین انواع رنگ در صنایع مختلف محسوب شوند.

علاوه بر کاربردهای رنگ آلکیدی در ساخت و تولید صنایع چوب، فلز و خودروسازی می­ توان به استفاده­ از این رنگ در لوازم خانگی اشاره کرد. محافظ بودن این رنگ باعث شده تا پوشش مناسبی برای لوازم خانگی مثل یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی باشد. سطح براق و مقاومتی که این رنگ ها برای سطوح مختلف ایجاد می­ کنند باعث شده است تا برای رنگ آمیزی سطوح چوبی مثل کابینت­ ها،  مبلمان، درها و حتی اسباب بازی­ های کودکان نیز استفاده شوند.

تکنولوژی تولید و کاربردهای رنگ آلکیدی در صنایع چوب، فلزات و خودروسازی

رنگ های آلکیدی بطور کلی پوشش حفاظتی بسیار مناسبی برای سازه ­های فلزی مثل سطوح خارجی مخازن و حتی مورد استفاده در صنعت خودروسازی می­ باشند. این رنگ در سوله­ های فلزی نیز استفاده می­ شود. هنگام استفاده از این رنگ بر سطوح فلزی، کاربرد این پوشش به عنوان ضدزنگ است و به صورت تک لایه اجرا می ­شود.

رزین استفاده شده در رنگ آلکیدی روغنی یا همان رنگ سوله، رزین آلکید روغنی متوسط است. این رنگ­ های روغنی، هوا خشک هستند که با اکسیژن هوا ترکیب و خشک می­ شوند. همچنین این رنگها به دلیل شفافیت و براقی بالایی که دارند برای رنگ آمیزی فلزهایی مثل در و پنجره، نرده و فرفوژه نیز استفاده می ­شوند و به عنوان یکی از بهترین گزینه­ ها محسوب می شوند.

 

بیشتر بخوانید:  تینر

 

رنگ ­های آلکیدی در برابر ضربه و رطوبت هوا نیز مقاوم هستند. با توجه به دارا بودن این دو ویژگی مهم، این رنگ­ ها را می­ توان در راهروها، حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره‌ تماس

آدرس دفتر مرکزی

تهران، اتوبان ستاری، باغ فیض، خیابان هجرت، نبش شقایق دهم، پلاک ۱۶، واحد ۳، کدپستی: ۱۴۷۳۷۳۶۴۱۵

آدرس کارخانه

اتوبان ساوه، بعد از پرندک، زرندیه، شهرک صنعتی زاویه