آریو رنگ

۰۹۱۲-۰۷۴۲۸۹۷

تکنولوژی های جدید در رنگ های اپوکسی: مزایا و چالش ها

رنگ اپوکسی و کاربردهای گسترده آن از چشم هر متخصصی در این حوزه پوشیده نیست. تکنولوژی های جدید ساخت در رنگ های اپوکسی، دایره این کاربردها را متنوع و گسترده تر کرده است. اما این رنگ نیز مثل تمام رنگ های دیگر علی رغم مزایای بسیاری که دارد، چالش ها و معایبی نیز دارد که در این مقاله به تعدادی از آنها می پردازیم.

بررسی تکنولوژی های نوین در تولید رنگ های اپوکسی و مزایا و چالش های آن

در این بخش قصد داریم به معرفی و بررسی تکنولوژیهای جدید در تولید رنگ های اپوکسی بپردازیم و برخی از نمونه های بسیار متنوع رنگ های اپوکسی را معرفی کنیم تا با بتوانید بیشتر با چالش ها و راهکارهای موجود در تکنولوژی تولید رنگ های اپوکسی با خواص خاص آشنا شوید و برای انتخاب هر کدام از آنها راحت تر تصمیم بگیرید.

به لطف وجود تکنولوژی های نوین، امکان تولید و ساخت این محصول متنوع و گسترده است. مثلا می توان بسیاری از خواص اپوکسی‌ها را تغییر داد، به عنوان نمونه اپوکسی‌های پر شده از نقره که رسانایی الکتریکی خوبی دارند یا اپوکسی پر شده از روی که مقاومت خوردگی خوبی دارد و یا مخلوط آن با ریز الیاف های کربن که آن ها را رسانا می‌کند و این در حالی است که اپوکسی خالص عایق الکتریکی می باشد.

برخی از انواع رنگ اپوکسی که دارای خاصیت عایقی یا رسانایی در برابر گرما هستند و مقاومت الکتریکی بالایی دارند در الکترونیک کاربرد دارند.

یکی دیگر از انواع این رنگ ها، رنگ های پودری بر پایه رزین است که با استفاده از تکنولوژی های نوین، به گونه ای هستند که مرزهای محدودۀ مقاومت حرارتی را افزایش داده اند. این رنگ ها با کارایی TG بسیار بالا، به پوشش رنگ اجازه می دهد که در آن دما یا کمتر از آن دما، یکپارچگی و کیفیت خود را حفظ کند.

این رنگ ها نه تنها مقاومت بالایی در برابر دما، بلکه مقاومت شیمیایی بالایی در برابر عوامل خورنده دارند. اعمال رنگ در قسمت‌های مختلف یک قطعه مانند گوشه‌ها و سطوح غیرقابل دسترسی، حداقل میزان هدر رفت رنگ و یک‌نواختی سطح رنگ پس از اعمال از جمله مزیت‌های رنگ‌های پودری به شمار می‌آیند.

نوع دیگری از رنگ اپوکسی نیز رنگ مایع جوهری است. این رنگ ها از گروه رنگ‌های مایع هستند که حالت شفافی به سطح می‌دهند. این دسته از رنگ‌ها پوششی نیستند و سطح زیر کار خود را نمی‌پوشانند. تفاوت مهم میان این دو دسته از رنگ‌های اپوکسی بعد از ترکیب این است که رنگ جوهری اپوکسی حالت شفاف یا ترنسپرنت به زمینه می‌دهد، ولی رنگ پودری از نوع پوششی است و این حالت را ایجاد نمی‌کند.

مزایا و کاربردهای تکنولوژی های نانو در رنگ های اپوکسی

یکی دیگر از انواع رنگ های اپوکسی، رنگ های اپوکسی با تکنولوژی نانو است. نانو رنگ اپوکسی پوششی بسیار مقاوم، برای رنگ آمیزی و محافظت سطوح در برابر طیف وسیعی از حلال ها و مواد شیمیایی است.

مساحت سطحی بزرگتر از نانوذرات، می تواند منجر به فعالیت سطحی بیشتر، توانایی جذب بیشتر مواد، واکنش پذیری بیشتر، تعامل بیشتر با بستر پلیمری و افزودنی های دیگر در رنگ شود. افزایش طول عمر رنگ، با یکپارچه سازی نانومواد در فرمول این متریال به طور بالقوه می تواند تاثیر بیشتری در تولید این نانو رنگ در مقایسه با نمونه رنگ های معمولی داشته باشد.

این رنگ های اپوکسی با خواص نگهداری حرارتی نسبت به تغییرات درجه حرارت و در برابر نور خورشید، آب، رطوبت و مواد شیمیایی، پایدار و مقاوم است. از مقاومت سایشی زیادی برخوردار است، ضریب انبساط کمی دارد، انقباض حرارتی آن کم است و هیچ وقت دچار جمع شدگی نمی شود.

رنگ های نانو اپوکسی پلی آمید به دلیل مقاومت، چسبندگی و انعطاف پذیری بالا برای محیط های مرطوب کارایی دارند و رنگ های نانو اپوکسی پلی آمین به دلیل مقاومت شیمیایی بالا، برای محیط های صنعتی کاربرد دارند.

 مزایا و کاربردهای رنگ های اپوکسی با خاصیت خود ترمیم شونده

مواد هوشمندی که به صورت خودکار قادر به تشخیص و درمان آسیب هستند ویژگی خود ترمیم پذیری دارند. از عوامل بازدارنده روی سطوح فلزی استفاده می کنند تا از خوردگی فلزات بدون نیاز به هزینه ی تعمیرات یا تعویض قطعه ی خورده شده جلوگیری کند.

پوشش های پلیمری مانند رنگ های اپوکسی خود ترمیم پذیر، به طور گسترده‌ای برای کاهش هزینه های خوردگی و افزایش طول عمر مفید مورد استفاده قرار می گیرند، اما به دلیل ماهیت ترد این مواد توانایی مقابله در برابر خوردگی برای پلیمرهای اپوکسی خود ترمیم شونده، کم است.

رنگ های اپوکسی با خواص ضدمیکروبی

اپوکسی آنتی باکتریال جزء پوشش های رزینی دو جزئی است و به صورت یکپارچه و نیمه جامد روی سطح ریخته شده و پخش میشود. به این نوع اپوکسی بیمارستانی یا کفپوش بیمارستانی هم گفته می شود. این مواد علاوه بر زیبایی خواص آنتی باکتریال داشته و از این رو برای محیط های بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد.

اپوکسی بیمارستانی مقاومت بالایی در برابر سایش،فشار و مواد اسیدی خورنده دارد و علاوه بر بیمارستان در کلینیک ها، ومطب های دندانپزشکی، مراکز رادیولوژی و رادیوگرافی، آزمایشگاه ها و داروسازی ها هم استفاده می شوند.

تکنولوژی های جدید در افزایش ماندگاری و پایداری رنگ های اپوکسی

رنگ های اپوکسی در برابر فشار بسیار مقاوم هستند. اگر جسمی روی سطوحی که با این رنگ، رنگ آمیز شده است سقوط کند یا بر روی سطح کشیده شود این رنگ ماندگاری و پایداری خود را حفظ می کند و شکست و ترکی در آن ایجاد نمی شود. به دلیل این ویژگی، این رنگ در انبارها، گاراژها و فروشگاه های تعمیر خودرو استفاده می شود.

بررسی تکنولوژی های نوین در تولید رنگ های اپوکسی با ویژگی های ضدآب و ضد خوردگی

برخی از رنگ های اپوکسی وجود دارند که می توانند یک پوشش ضد آب ایجاد کنند. بسیاری از مهندسان برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب، از این رنگ ضد آب بر روی پوشش های بتنی استفاده می کنند. یکی از خوبی های این رنگ این است که امکان انتقال آب و رطوبت را به صفر می رساند. علاوه بر بتن، این پوشش ها می توانند برای کفپوش های چوبی یا کاشی نیز استفاده شوند.

تاثیر تکنولوژی های جدید در بهبود خصوصیات مکانیکی رنگ های اپوکسی

مقاومت مکانیکی بالای پوشش رنگ های اپوکسی، آن را گزینه مناسبی برای استفاده در کف کارخانه ها، صنایع نظامی و در واقع در مکان هایی که وسایل سنگین از قبیل لیفتراک تردد دارند ، نموده است. سخت بودن این پوشش منجر به مصارف متعدد آن برای کاربرد در مصارف درونی و بیرونی ساختمان نیز گشته است.

چالش ها و راهکارهای موجود در تولید رنگ های اپوکسی با خاصیت ضد چربی و ضد لک

استفاده از رنگ اپوکسی روی کف سطوح نه تنها می تواند محیط را روشن کند بلکه از آن در برابر رد تایر، لکه روغن، نشتی، ترک خوردگی و لایه برداری جلوگیری می کند به همین دلیل یکی از مکان هایی که رنگ اپوکسی، کاربرد زیادی دارد کف پارکینگ هاست.

مزایا و کاربردهای رنگ های اپوکسی با خاصیت ضد الکترواستاتیک

یک بار الکترواستاتیک، می‌تواند مسائل زیادی را در فضاهای داخلی کاری به وجود آورد. چنین اتفاقی ممکن است خطرات زیادی را نیز در فضاهای حاوی لوازم الکترونیکی و آزمایشگاهی به وجود آورد که غیر قابل جبران هستند.

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک که بر پایه روکش رزین اپوکسی و همچنین سخت کننده با افزودنی های‌ خاص فرموله می شود قابلیت انتقال جریان الکتریسیته ساکن و هدایت الکتریکی را داراست و به همین دلیل به آن روکش ضد جرقه نیز می گویند.

این کفپوش کلیه خواص روکش اپوکسی را اعم از مقاومت سایشی و فشاری، خواص مکانیکی و شیمیایی را دارد. از جمله موارد مصرف آن می توان به صنایع نظامی، اتاق های کنترل، صنایع الکترونیک، اتاق های اختلاط رنگ و سایر بخش های صنعت اشاره کرد.

تکنولوژی های نوین در تولید رنگ های اپوکسی با خاصیت ضد حساسیت نوری و تغییر رنگ

یکی از انواع جذاب رنگ اپوکسی، رنگ پودری شبرنگ است. رنگ شبرنگ، از گروه رنگ‌های پوششی است که بعد از اعمال بر روی سطح، در صورت وجود منبع نور می‌تواند نور آن را تا حدودی بازتاب دهد و با خاموش‌شدن منبع نور، این رنگ هم کارایی خاصی ندارد.

همچنین رنگ شبتاب اپوکسی یا رنگ فسفرسانس رنگی است که  بسته به میزان ترکیب با رزین اپوکسی می‌تواند در طول روز، نور اطراف را جذب کند و در تاریکی مطلق از خود نور ساطع کند. این پودر رنگ به‌دلیل داشتن چنین خاصیتی، از گران‌ترین پودرهای موجود در بازار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره‌ تماس

آدرس دفتر مرکزی

تهران، اتوبان ستاری، باغ فیض، خیابان هجرت، نبش شقایق دهم، پلاک ۱۶، واحد ۳، کدپستی: ۱۴۷۳۷۳۶۴۱۵

آدرس کارخانه

اتوبان ساوه، بعد از پرندک، زرندیه، شهرک صنعتی زاویه