آریو رنگ

۰۹۱۲-۰۷۴۲۸۹۷

کاربردهای رنگ پلی اورتان در صنعت خودروسازی و مصنوعات پلیمری

یکی از کاربردی­ ترین رنگ ­ها، رنگ پلی­ اورتان فلز است که در صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی استفاده می­ شود. در این مقاله به کاربردهای رنگ پلی اورتان در صنعت خودروسازی می پردازیم. این رنگ برای قطعات خودروهای باکیفیت که در برابر خورشید قرار می ­گیرند، بسیار کاربردی است. پلی­ اورتان همچنین در تولید مصنوعات پلیمری که بسیاری از آن ها نیز در بخش ­های مختلف خودرو به کاربرده می­ شوند، قابل استفاده است و نقشی کلیدی دارد.

نقش رنگ پلی ­اورتان در بهبود ظاهر و پوشش خودروهای مدرن

برای ساخت رنگ پلی ­اورتان، رزین اکریلیک با هاردنر پلی اورتان و تینر پلی اورتان ترکیب می‌شود. رنگ‌های اتومبیلی پلی اورتانی خاصیت چسبندگی قوی به سطوح دارند به همین خاطر علاوه بر بدنه خودروها، می‌توان برای رنگ آمیزی سطوح فلزی، آلومینیوم، فولاد و… نیز از این رنگ استفاده کرد.

نقش رنگ پلی ­اورتان در بهبود ظاهر و پوشش خودروهای مدرن

بررسی خواص رنگ مکانیکی رنگ پلی ­اورتان در کاربردهای خودروسازی، نشانگر این است که این نوع رنگ خودرو تنوع زیادی داشته و از ویژگی هایی چون پوشش، براقیت، چسبندگی، پخش روی سطوح و مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. علاوه بر ویژگی­ های ذکرشده، نوآوری ­های جدید در رنگ پلی ­اورتان برای ایجاد خواص ضدخش و ضدزنگ باعث شده این رنگ در بدنه خودرو، اتوبوس، کامیون ها، بدنه واگن های قطار و حتی قطعات پلاستیکی و … استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید:  بررسی انواع روش تولید رنگ ترافیکی

 

رنگ پلی ­اورتان خودرو که به رنگ 21 نیز معروف است، خواص عمومی مادر رنگ­ های سری ۲۱ را داراست و در انواع خودروهای داخلی و خارجی به کار برده می شود. همچنین به دلیل کیفیتی که دارد، به صورت دقیق به جای کد رنگ­ های فابریک خودرو قابل استفاده است. تاثیر رنگ پلی­ اورتان بر مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی در خودروها نیز نمایانگر دوام و مقاومت این رنگ در برابر شرایط آب و هوایی مختلف از جمله نور و اشعه خورشید و یا حتی باران اسیدی است.

این رنگ نه فقط به هنگام ساخت و تولید اولیۀ خودرو، بلکه در شرایطی مثل اینکه خودرو دچار آفتاب سوختگی شده باشد، در تصادف آسیب دیده باشد و یا برای تنوع تصمیم به تغییر رنگ باشد نیز کاربردی است. یکی دیگر از موضوعات مهمی که در مورد رنگ پلی­ اورتان همواره صادق است، تطبیق پذیری همه جانبه ی این رنگ است. می­توان محلول رنگ پلی اورتان را روی بتن، چوب، فلز و حتی سیستم های پلاستیکی نیز اعمال کرد.

این ترکیبات پس از خشک شدن کاملا عملکردی ایزوله دارند و به این ترتیب هیچ گونه ماده ی مضری را به اطراف پراکنده نمی کنند و استفاده ی از آن ها از این بابت به هیچ عنوان جای نگرانی ندارد. تطبیق پذیری از ویژگی های بسیار خاص برخی از رنگ ها محسوب می شود که باعث می شود پروسه ی ساخت و ساز به بهترین شکل ممکن و در یک چارچوب سازگار و هماهنگ خاتمه یابد. پس از بررسی تاثیر رنگ پلی ­اورتان در بهبود ایمنی و قابلیت رویش در خودروسازی، قابلیت بازیافت پلی­ اورتان نیز آن را به یکی از محبوب ­ترین و کاربردی ­ترین مواد در صنایع خودرو تبدیل کرده است.

جالب است که بدانید پلی­ اورتان ها از طریق طیف وسیعی از فن­آوری­ های تأیید شده قابل بازیافت هستند. در سال ۱۹۹۷، بیشتر از ۱۰۰۰۰۰ تن پلی­ اورتان در اروپای غربی بازیافت شد که عمدتاً جهت تولید مبلمان و تشک استفاده شده بودند که از این مقدار ، حدود ۱۰ درصد، مربوط به مواد پلی ­اورتانی است که در خودروها استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید:  رنگ پلی اورتان

 

خاصیت عالی جذب لرزش و ضربه در پلی­اورتان در برخی از قسمت­ های خودرو مثل سپر و داشبورد، ایمنی راننده و مسافران را حفظ می­کند. این خاصیت همچنین با در فوم های صندلی با خاصیت ارتجاعی بالا، راحتی را برای مسافران تامین می­ کند.

کاربردهای رنگ پلی اورتان در صنعت تولید قطعات پلاستیکی خودروها

کاربردهای رنگ پلی اورتان در صنعت تولید قطعات پلاستیکی خودروها

رنگ های پلی­ اورتان در ساخت قطعات خودروها نقشی کلیدی و کاربردی دارند. این قطعات به دلیل وزن سبکی که دارند باعث کاهش مصرف سوخت خودرو می­ شوند و همچنین به حفظ محیط زیست نیز کمک می­ کنند. قسمت های مختلفی از خودرو مثل پایه های انتقال، پایه ­های موتور، چرخ­دنده­ ها، بوش ­های تعلیق، مهر و موم­ های پلی اورتان و فنرهای پلی ­اورتان از این ماده ساخته شده ­اند.

استفاده از قطعات پلی اورتان نسبت به پلاستیک و لاستیک بیشتر و این به دلیل برتری پلی ­اورتان نسبت به آنها است. قابلیت فشرده­ سازی بالا و بار بالای قطعات پلی­ اورتان موجب می شود که حتی پس از شکست نیز این قطعات لاستیکی و پلاستیکی کار کنند.

ارتقای عملکرد و زیبایی با رنگ پلی ­اورتان در صنعت خودروسازی و مصنوعات پلیمری

تاثیر رنگ پلی­ اورتان بر زیبایی و جذابیت خودروها و قطعات پلیمری رشدی چشمگر داشته است. یکی از انواع پوشش­ های پلی­ اورتان گرماسخت، پوششی است که از پلی­ال و هاردنر ایزوسیانات تشکیل شده است. این نوع پوشش ها در صنایع فلزی فابریک کارخانه ای مانند پوشش های رویه فابریک خودرو در کارخانه های خودروسازی استفاده می شوند.

 

بیشتر بخوانید:  پروژه های آریو رنگ

 

یکی دیگر نوآوری­ های جدید در استفاده از رنگ پلی ­اورتان در قطعات خودرویی، پوشش ­های پلی ­اورتانی ترموست دو جزیی با هاردنر الیگومر آلیفاتیک یا سیکلو آلیفاتیک می­ باشد. این گروه علاوه بر سختی و انعطاف و چسبندگی بالا، مقاومت شیمیایی خوب، دارای مقاومت نوری و آب و هوایی فوق العاده ای نیز می­ باشند و در مقایسه با اغلب پوشش ها یکی از مقاوم ­ترین پوشش ­ها در مقابل اشعه UV هستند.

به عبارتی و در یک کلام باید گفت که تاثیر رنگ پلی اورتان بر مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی در خودروها باعث شده این گروه به پرکاربردترین و پرمصرف ­ترین نوع پوشش پلی­ اورتان در انواع صنایع مخصوصا صنعت خودروسازی تبدیل شود. بعضی از کابردهای این رنگ و پوشش شامل موارد زیر است:

  • کلیر آبکاری پلاسما برای قطعات پلاستیکی مانند انواع چراغ خودرو و سایر سطوح متالایز شده سرد و گرم
  • کلیر قطعات طرح دار داخلی خودرو
  • رنگ رویه سپر و سایر قطعات پلاستیکی خودرو
  • رنگ رویه انواع اسب و کالسکه خودروهای سنگین، کانتینر ها، شاسی ها، انواع ماشین آلات کشاورزی و انواع ماشین آلات صنعتی در محیط روباز
  • رنگ های تعمیراتی خودرو اعم از آستر و رویه سالید

کاربردهای متنوع رنگ پلی­ اورتان در ایجاد ظاهر منحصر به فرد در خودروهای پلاستیکی

کاربردهای متنوع رنگ پلی­ اورتان در ایجاد ظاهر منحصر به فرد در خودروهای پلاستیکی

به سبب رشد و پیشرفت تکنولوژی­ های نوین، کاربردهای رنگ پلی­اورتان در ایجاد طرح­ها و الگوهای منحصر به فرد در قطعات پلیمری روز به روز گسترده و متنوع­تر می­شود که برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

فوم سرد قالبی، محصولی است که با دانسیته و مسخصات فنی متنوع برای تولیدکنندگان فوم­ های صندلی خودرو تولید و عرضه شده است. فوم­ های اینتگرال نیز در تولید بخش­ هایی از خودرو مثل غربیلک و دستگیره­ های خودرو نقش دارند. انعطاف ­پذیری بالا، عایق حرارت و صوت بودن و چسبندگی بالای فوم ­های نیمه ­سخت، این فوم را تولید داشبورد و دستگیره ­های خودرو قابل استفاده کرده است.

 

خرید و مشاوره:  سفارش محصول

 

فوم ایزولاسیون به دلیل ویسکوزیته و دانسیتۀ پایین، همانطور که از اسمش پیداست به عنوان یک لایۀ ایزولاسیون صدا و گرما مابین اتاق خودرو و محفظۀ موتور استفاده می­ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره‌ تماس

آدرس دفتر مرکزی

تهران، اتوبان ستاری، باغ فیض، خیابان هجرت، نبش شقایق دهم، پلاک ۱۶، واحد ۳، کدپستی: ۱۴۷۳۷۳۶۴۱۵

آدرس کارخانه

اتوبان ساوه، بعد از پرندک، زرندیه، شهرک صنعتی زاویه